ANALYSIS OF SYLLABI OF TRAINING COURSES FOR MILITARY POLICE OFFICERS IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.56081/2763-9940/revsusp.v1n1.a6Keywords:
Military police teaching, profissional education, curriculum3, national curriculum matrix.Abstract
This article investigated the composition of the curricular meshes of training courses for officers of the Military Police in Brazil. Specifically, the disciplines that make up the curricula of each academy were analyzed and mapped the curriculum composition according to the definitions of the National Curriculum Matrix (MCN). A national survey was carried out with military police education institutions to obtain the curriculum of each institution. It was observed that a large portion of practical police and legal matters comprise the training curricula for officers. It can also be inferred that most educational institutions have their curriculum meshes influenced by MCN.
References
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
BASÍLIO, M. P. O desafio da formação do Policial Militar do Estado do Rio de Janeiro: utopia ou realidade possível? Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2007.
BENGOCHEA, J. L. et al. A transição de uma polícia de controle para uma polícia cidadã. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 119-131, mar. 2004. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102 88392004000100015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 nov. 2020.
BRASIL. Secretaria Nacional de Segurança Pública (Org.). Mapeamento de modelos de ensino policial e de segurança pública no Brasil. São Paulo: Urbania, 2013.
BRASIL. Ministério da Justiça. Secretaria Nacional de Segurança Pública (Org.). Matriz curricular nacional para ações formativas dos profissionais de área de segurança pública. Brasília: Secretaria Nacional de Segurança Pública/Ministério da Justiça, 2014.
DIAS, G. A gestão da produção de segurança pública e a formação do oficial poli- cial militar: o caso da Policia Militar de Santa Catarina. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, 2002.
GIROUX, H. A. Teoria Crítica e Resistência em Educação: para além das teorias de reprodução. Rio de Janeiro: Vozes, 1986. GIROUX, H. A. Os Professores como Intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
HAMADA, H. H. Ensino profissional na Polícia Militar de Minas Gerais: análise do efeito-professor no Curso Técnico em Segurança Pública. Dissertação (mestrado em Educação) – Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2008.
HAMADA, H. H. As transformações no sistema de ensino da Polícia Militar de Minas Gerais: um estudo histórico dos modelos de formação profissional. Revista Paidéia, Universidade Fumec, Belo Horizonte, ano 10, n. 14, p. 139-167, jan./jun. 2013.
HAMADA, H. H. Um olhar além dos quadros: o que fazem os professores no ensino profissional de segurança pública. Tese (doutorado em Educação) – Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2016.
HAMADA. H. H. Contextos e reflexões sobre a educação profissional da Polícia Militar de Minas Gerais: recortes históricos pós 1934. O Alferes, Belo Horizonte, v. 74, n. 29, p. 10-37, jan/jun. 2019.
KARPINSKI, M. T. Formação do oficial da Polícia Militar do Paraná. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2013. p. 55.
LIMA, R. K. Políticas de segurança pública e seu impacto na formação policial: con- siderações teóricas e propostas práticas. In: ZA VERUCHA, J.; BARROS, M. R. N. (Orgs.) Políticas de segurança pública: a dimensão da formação e impactos sociais. Recife: Massagana; Escola de Governo e Políticas Púbicas, 2002.
LUIZ, R. S. O currículo de formação de soldados da Polícia Militar frente às demandas democráticas. Dissertação (mestrado em Educação) – São Paulo: Universidade Católica de São Paulo; 2003.
MOREIRA, A. F. B. CANDAU, V. M. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Org.). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
MOREIRA, A. F. Qualidade na educação e no currículo: tensões e desafios. Trabalho apresentado no Seminário “Educação de qualidade: desafios atuais”, Novamerica, Centro Cultural Poveda e Colégio Teresiano. Rio de Janeiro, 2008.
PACHECO, José Augusto. Currículo: teorias e práxis. Porto: Porto Editora, 1996.
PACHECO, E. F. H. Aspectos históricos das teorias do currículo. XIII Congresso Nacional de Educação (EDUCERE), o IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação (SIRSSE) e o VI Seminário Internacional sobre
Profissionalização Docente (SIPD/CÁTEDRA UNESCO). Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR, 2017. PERES, E. S. Currículo e emancipação: uma articulação possível? Tese (doutorado em Educação) – Santa Catarina: Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: http://gepoc.paginas.ufsc.br/files/2016/08/PERES-Elisandra TESE.pdf. Acesso em 1 ago. 2018.
PONCIONI, P. O modelo policial profissional e a formação profissional do futuro policial nas Academias de Polícia do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Universidade de Brasília, 2005.
RUDNICKI, D. A formação social de oficiais da Polícia Militar: análise do caso da Academia da Brigada Militar do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007.
SÁ, L. D. Os filhos do Estado: autoimagem e disciplina na formação dos oficiais da Policia Militar do Ceará. Rio de Janeiro: Relume Dumará, UFRJ, 2002.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SALES, L; VILARINHO, T. Padrões dos cursos de formação de oficiais policiais militares do Brasil. Revista do Instituto Brasileiro de Segurança Pública (RIBSP), 2018. Disponível em: http://ibsp.org.br/ibsp/revista/index.php/RIBSP/article/view/14. Acesso em 20 jul. 2018.
SANTOS, J. V. T. Inovação no ensino policial: história e lições. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 2017. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/8075. Acesso em 29 jul. 2018.
SILVA, F. A. A motivação para as práticas de gestão do conhecimento na gestão de segurança pública. Belo horizonte: FEAD – Centro de Gestão Empreendedora, 2011. SOUZA, B. D. O ensino policial e a formação de oficiais na Academia de Polícia Militar do Estado de Goiás. Goiânia: Universidade Católica de Goiás, 2003.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Single Public Security System Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.